Jak poprawić jakość snu? Poznaj praktyczne wskazówki!
Jak poprawić jakość snu?

Jak poprawić jakość snu? Poznaj praktyczne wskazówki!

Zdrowy sen to podstawa dobrego samopoczucia i okazja do zregenerowania organizmu. Często zapominamy o solidnym odpoczynku – nie zdając sobie sprawy, jak bardzo regularne wysypianie się wpływa na nasze ciało i umysł. Problemy z zaśnięciem miewa coraz więcej ludzi na całym świecie, a powodem tego jest wiele czynników środowiskowych. Jak sobie z tym radzić? Kiedy można trwale poprawić jakość snu? Czy suplementy diety naprawdę są w stanie pomóc? O tym przeczytasz w naszym artykule.

Dbając o sen, dbasz o zdrowie

W obecnych czasach doba wydaje się zwyczajnie zbyt krótka. Godziny potrzebne na piętrzące się obowiązki gospodarujemy kosztem snu. Niestety skutki tego są fatalne dla organizmu. Dlaczego? Podczas snu zachodzi wiele procesów fizjologicznych. Ponadto mózg, który wówczas jest szczególnie aktywny, przyjmuje więcej tlenu niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania siatki neuronów. Również na poziomie komórkowym wiele się dzieje, gdy śpimy. Organizm reguluje poziom hormonów, zwłaszcza kortyzolu (tzw. hormonu stresu) oraz aktywuje procesy antyoksydacyjne.

Niedobór snu lub jego niska jakość prowadzą w najlepszym przypadku do zmęczenia i braku energii. Przedłużająca się bezsenność może jednak skutkować:

  • despresją,
  • obniżeniem odporności,
  • problemami z sercem,
  • cukrzycą,
  • chorobami jelit,
  • nadwagą.

Wśród przyczyn bezsenności można wyróżnić wiele czynników – od stresującej pracy po nieodpowiednie warunki do snu. Często oprócz zmiany stylu życia sięga się po suplementy diety z melatoniną – o działaniu ułatwiającym zasypianie. Zawarte w nich składniki mogą uzupełnić niedobory witamin, których zmęczony organizm ma oczywiście niski poziom.

Suplementy diety na sen

Co robić, aby lepiej się wysypiać?

Pora snu jest ściśle związana z rytmem dobowym, a jeśli organizm przywykł już do późnych godzin chodzenia spać, należy na nowo „ustawić“ ten naturalny zegar. Pomocne w tym będzie wyciszenie się i relaks. Najlepszymi technikami odprężającymi są:

  • spacer na świeżym powietrzu,
  • ciepła kąpiel,
  • sesja w saunie,
  • medytacja,
  • masaż,
  • słuchanie spokojnej muzyki,
  • lektura książki (w wersji papierowej).

Dodatkowo przed snem należy unikać spożywania ciężkostrawnych posiłków, picia napojów kofeinowych oraz wykonywania intensywnych ćwiczeń.

Na nasz rytm dobowy mogą wpływać także urządzenia elektroniczne. Udowodniono, że niebieskie światło emitowane przez ekrany zaburza produkcję melatoniny – hormonu regulującego nasz zegar biologiczny. Osoby cierpiące na bezsenność powinny więc ograniczyć używanie tych urządzeń późnymi wieczorami albo przynajmniej zaopatrzyć się w darmowe aplikacje redukujące niebieskie światło.

Czy suplementy diety mogą wpływać na jakość snu?

Wpływ na jakość snu ma wiele procesów i zmian zachodzących w organizmie, które nakładają się na siebie. Jednym z powodów trudności z zasypianiem jest niedobór witaminy D – regulującej poziom serotoniny, trzymającej w ryzach układ nerwowy. Z powodu niewielkiej ilości tego składnika w pożywieniu, można suplementować go dodatkowo odpowiednimi preparatami. Przykładem takiego produktu będzie Healthy Origins: witamina D3 zawierająca aż 10 000 jednostek – do stosowania raz dziennie. Dodatkowo osoby borykające się z bezsennością, mogą cierpieć na niedobory melatoniny. 5-HTP firmy Swanson zawiera naturalne wyciągi z czarnej fasoli, która wpływa na regulowanie tego hormonu.

Przeważnie jednak największym „winowajcą“ problemów ze snem jest stres oraz brak równowagi psychicznej. Niestety przepracowanie problemu wymaga wielu miesięcy, a w tym czasie trzeba się wysypiać! Z myślą o takich osobach powstały preparaty zawierające fenibut, stanowiący syntetyczny odpowiednik neuroprzekaźnika GABA – zmniejszającego aktywność mózgu w chwilach gdy nie jest to potrzebne, np. w nocy.

Jak wybrać odpowiedni preparat dla siebie?

Decydując się na zakup preparatu wspomagającego zasypianie, warto określić oczekiwania i potrzeby organizmu. Być może problem bezsenności wynika jedynie z niedoborów witamin. Warto więc zrobić badania krwi pod tym kątem. Jak zostało wspomniane wyżej, częstą przyczyną bezsenności są niskie poziomy witaminy D3 oraz melatoniny. Jeśli komuś zależy na szybkim uspokojeniu organizmu (np. po intensywnych treningach, gdzie regeneracja jest niezwykle ważna), to warto zwrócić uwagę na suplementy diety na sen przeznaczone dla sportowców. Choćby takie jak produkty marki Revange.

Wysokiej jakości suplementy diety? Jesteś w dobrym miejscu!

Przesypianie odpowiedniej liczby godzin w ciągu doby to gwarancja zdrowego ciała i trzeźwego umysłu. Jeśli planujesz zakup preparatów wspomagających zaśnięcie, wybierz sklep online cieszący się dobrymi opiniami. Foreverstrong.pl oferuje suplementy diety na sen od światowych producentów – z myślą o osobach aktywnych oraz trenujących. W razie trudności z wyborem najlepszego produktu napisz do nas. Doradzimy Ci i chętnie odpowiemy na wszelkie pytania.  

LEAVE A COMMENT

Your email address will not be published. Required fields are marked *