Najskuteczniejsze probiotyki dla sportowców

Najskuteczniejsze probiotyki dla sportowców

Podstawowym, najbezpieczniejszym źródłem witamin i minerałów powinna być żywność, niestety jednak nie zawsze tak się dzieje. Antybiotyki, chemia i pestycydy mogą poważnie zaszkodzić mikroflorze jelitowej. Z tego powodu wiele osób sięga po probiotyki, które wydatnie poprawiają jej kondycję. Okazuje się jednak, że można sięgać po nie, również chcąc poprawić wyniki osiągane w sporcie. W jaki sposób probiotyki wpływają na rezultaty? Dowiedz się tego oraz po które z nich najlepiej sięgać w tym celu! 

Czym jest probiotyk? 

Mianem probiotyków określa się żywe mikroorganizmy. Ich przyjęcie w odpowiedniej ilości wspomaga funkcjonowanie organizmu oraz wywiera nań prozdrowotny wpływ. Dobrej jakości probiotyki są odporne na działanie kwasu żołądkowego, soków trawiennych, żółci i innych kwasów. Posiadają przy tym zdolność do adhezji, czyli przylegania do komórek nabłonka. Dzięki tym właściwościom mogą one skolonizować środowisko jelita. Bardzo istotne jest, aby te bakterie wykazywały żywotność po przebyciu przewodu pokarmowego i w miejscu docelowym, czyli w jelitach. 

Pozytywne właściwości tych żywych kultur bakterii polegają właśnie na usprawnieniu funkcjonowania przewodu pokarmowego, przemian oraz procesów w nim zachodzących. Ugruntowują one naturalną odporność organizmu i zabezpieczają przed toksynami, bakteriami czy antygenami. Poprzez naturalną odpowiedź immunologiczną probiotyki bardzo wydatnie wspierają rozwój i funkcjonowanie bariery jelitowej. 

Kluczowym aspektem jest zróżnicowanie pomiędzy bakteriami chorobotwórczymi a niezbędnymi. Właściwości probiotyków zależne są od ich szczepu oraz ilości jednostek składających się na kolonię wprowadzoną do organizmu. Do opisywanych żywych kultur bakterii zalicza się m.in. bakterie z rodziny Lactobacillus i Bifidobacterium, a także drożdże. 

Zastosowanie probiotyków w sporcie 

Wykonywanie wysiłku fizycznego wiąże się ze stratą elektrolitów oraz pokładów energetycznych. Przez to organizmy sportowców w szczególny sposób potrzebują wsparcia i ochrony. Krew z przewodu pokarmowego jest w szybkim tempie transportowana do mięśni, co powoduje niedokrwienie przyczyniające się do zwiększenia produkcji wolnych rodników tlenowych. Jest to czynnik powodujący nieszczelność bariery jelitowej, dodatkowo wzmożony przez podniesioną temperaturę ciała podczas wysiłku. 

Zonulina to marker stosowany w celu określenia przepuszczalności jelit. Jej wzrost oznacza przerwanie bariery jelitowej. Zaobserwowano, iż zażywanie przez sportowców probiotyków zmniejsza jej stężenie, podobnie zresztą jak stężenie markerów zapalnych. Lactobacillus fermentum zmniejsza stan zapalny, a także zapobiega występowaniu bólu brzucha. Bakterie wytwarzają również krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe, które poprawiają skład mikrobioty. Dzięki probiotykom powstaje propian i N-maślan, które stanowią źródło energii dla kolonocytów. Te z kolei w czasie niedokrwienia chronią śluzówkę jelit. 

Podstawowym zadaniem bakterii probiotycznych jest zabezpieczanie organizmu od wewnątrz. Aktywnie oddziałują one zwłaszcza na układ immunologiczny. Zachowane zostają dzięki temu siła, witalność i energia, niezbędne do utrzymania optymalnej kondycji. Częste podejmowanie aktywności fizycznej, ze szczególnym uwzględnieniem dyscyplin długodystansowych, może poskutkować problemami żołądkowo-jelitowymi. Probiotykoterapia okazuje się w tym zakresie bardzo skuteczna zarówno jako metoda prewencyjna, jak i lecznicza. 

Ryzyko dysfunkcji przewodu pokarmowego wśród sportowców i amatorów aktywności jest największe wtedy, gdy organizmu nie przygotowano odpowiednio do czekającego go wysiłku. Jest on w takiej sytuacji odczytywany przez mózg jako stres i wzrasta poziom kortyzolu, co zaburza równowagę mikroflory bakteryjnej jelit. Poskutkować to może rozszczelnieniem jelit. Bogata w węglowodany, tłuszcze i białka dieta sportowców także sprzyja kolonizacji chorobotwórczych bakterii. Podaż probiotyków może uchronić sportowca przed biegunką, zgagą, nudnościami, bólami brzucha albo wymiotami. 

Jakie probiotyki w codziennej suplementacji? 

Wśród godnych polecenia produktów warto wspomnieć o probiotyku LAB ONE. W tej mieszance znajduje się aż 10 szczepów bakteryjnych, co pozwala na utrzymanie dodatniego bilansu mikroflory w jelitach. Produkt ten zachowuje kolonie bakterii, których stan jest uszczuplany przez zaburzenia żołądkowo-jelitowe, stres i antybiotyki.

Jednym z najbardziej uznanych produktów na rynku jest Primadophilus Optima. W składzie tego probiotyku znajduje się aż 35 miliardów pożytecznych bakterii! Wspomaga on naturalne siły organizmu i nie pozwala na rozwój grzybicy. Dzięki takiemu bogactwu dobroczynnych bakterii zapewnione zostaje maksymalne wsparcie układu odpornościowego przy jednoczesnym promowaniu równowagi mikroflory jelitowej. 

Podsumowanie 

Codzienna suplementacja probiotykami jest bardzo istotna nie tylko z perspektywy sportowców. Osoby aktywne fizycznie ze względu na wysokie obciążenia, na jakie wystawiają swoje organizmy, powinny jednakże w szczególności pamiętać o podaży żywych kultur bakterii. Poprawiają one stan zdrowia, ale mogą się także przyczynić do polepszenia wyników sportowych poprzez zoptymalizowanie funkcjonowania ciała. Wszystkich zainteresowanych, nie tylko sportowców, zachęcamy do zapoznania się z ofertą naszego sklepu! W naszym asortymencie znajdują się najlepsze probiotyki na rynku, sprowadzane z USA. Zapraszamy do skontaktowania się z nami, a wspólnie wybierzemy coś specjalnie dla Ciebie! 

LEAVE A COMMENT

Your email address will not be published. Required fields are marked *